Kataster portál, Ness Technologies a prístupnosť verzia nula

Kapor - nulová prístupnosť (alias prístupnosť verzia nula?)

Na Slovensku platí už vyše dva a pol roka Zákon č. 275/2006 o informačných systémoch, ktorý vyžaduje prístupnosť podľa pravidiel WCAG 1.0 (a ďalších doplnení).

Kataster nehnuteľností Slovenskej republiky, známy ako Kapor, vytvorila firma Ness Technologies a prevádzkuje ho Geodetický a kartografický ústav Bratislava. Tento portál má nedostatky v oblasti prístupnosti (o škaredých URL pomlčíme), ktoré sa však najmä prejavia pri pokuse prezerať si časť Katastrálna mapa.

Mapa katastrálneho územia je kompletne robená použitím ActiveX technológie, kde neexistuje podpora pre 50%+ užívateľov prehliadačov ako je Firefox, Opera, Safari a podobne. ActiveX je neprístupná proprietárna technológia firmy Microsoft, ktorú vám teoreticky (ak máte šťastie a vaše bezpečnostné nastavenie to umožňuje) zobrazí prehliadač Internet Explorer. Keďže neexistuje ani základná podpora pre štandardné prehliadače, ani nespomínam možnosť, že by mapu mohli (do istej miery) interpretovať čítačky pre nevidomých alebo ste si ju mohli pozrieť cez mobilný telefón. Úplným úletom sa dá nazvať vyžadovanie inštalácie ActiveX modulu Autodesk MapGuide.

Pochybenie v oblasti prístupnosti môže byť potrestané pokutou od 500 tisíc Sk (cca 16596 EUR) až do výšky jedného milióna Sk (cca 33192 EUR) pre závážné porušenia pravidiel prístupnosti.

Keďže Geodetický a kartografický ústav Bratislava absolútne ignoruje akúkoľvek existenciu Zákona a pravidiel prístupnosti, žiadam Ministerstvo financií SR o udelenie pokuty pre Ústav v najvyššej možnej výške. Ideálne (ha ha ha, áno, viem) by táto pokuta mala byť zosobnená všetkým zamestnancom, ktorí sa podieľali na špecifikácii katastrálnej mapy a dva a pol roka sa vysmievajú 50% užívateľom slovenského internetu.

Podľa kontaktov (mimochodom stránka je otvorená mimo akéhokoľvek kontextu alebo poskytnutia možnosti návratu) sú pravdepodobne za situáciu zodpovední riaditeľ Ústavu, Ing. Patrik Hensel, ďalej za vedúci Oddelenia informačných a komunikačných technológií, Ing. Peter Šubrt.

Za neprístupnú aplikáciu taktiež nesie vinu jej tvorca - firma Ness Technologies, ktorej profesionálnou zodpovednosťou je usmerniť zadávateľa (Ústav) ohľadne existencie a požiadaviek Zákona.

:: 28.01.2009 :: rubrika Web štandardy :: pridal Daniel :: [*] ::

Diskusia:

Ja len dufam, ze ta niekto vypocuje. Ono to poriadne nefunguje ani na Vista+IE7. A design robil niekto v r. 1991.

Napísal Peter [web] dňa 28.01.2009 o 08:32:51


Ten portal je otrasny aj co sa tyka pouzitelnosti (usability). Ten zdeformovany text na ochranu proti robotom sa mi podari trafit tak na piatykrat. Celkovo tie formulare su asi najhorsie ake som na webe kedy videl.

Napísal trop dňa 28.01.2009 o 14:07:10


1.) Vsetci kritici, mozete byt radi, ze aka-taka aplikacia na Slovensku, ktora poskytuje elektronicku sluzbu verejnej spravy vobec uzrela svetlo sveta!
2.) Pracovnici katastra alebo ustavu s tymto nemaju nic spolocne, okrem toho su tam uplne ini ludia, ako pred tromi rokmi. Myslim, s tym, ako bola projekt aplikacie zadefinovany pred jeho vytvorenim. Zakon o ISVS je zhruba z pol. roka 2006, aplikacia KAPOR sa zacala pripravovat 2005/2006, cize predtym.
3.) Kapor je vynikajuca aplikacia na pomery, v ktorych je prevadzkovana. Ziadna redundancia, slaba replikacia dat, ziadne UPS.
4.) Zakon o informacnych systemoch 275/2006 sa odvolava na Vynos o standardoch. Predpokladam, ze tento mal autor na mysli, ked hovori o webovych standardoch. Su tam prechodne obdobia na odstranenie nedostatkov.
4.) Autor vie asi pramalo o tom, ako to vo verejnej sprave chodi. VS radsej neurobi nic, akoby mala iniciativne startovat nove aplikacie pre obcanov a podnikatelov s vedomim, ze prave hlupaci ako tu, z kazdej dobrej myslienky budu chciet robit kauzu a pracovnikov, ktori robia za almuznu budu chciet este aj pokutovat nejakym zosobnovanim. Hanba mu!

Napísal ten, ktory pozna dňa 28.01.2009 o 14:23:11


@ten, ktory pozna: 1.) Aplikacia svetlo sveta NEuzrela asi tak na 50% :)

Ale inak by som dal za pravdu ze verejna sprava nie je idealne miesto pre "novinky ako internet", skor sa hanbim za Ness Technologies, ze nieco take vypustili do sveta. (Tu mapu najma. Ostatne sa mozno aj da prezut.)

Napísal faster [web] dňa 28.01.2009 o 14:31:41


Jasne, obcania platte, drzte hubu a budte radi, ze sa obcas zmilujeme a hodime vam aspon nejaku kosticku. Tak to bolo myslne? To ze sa buduje tolko omielany e-goverment povazujem za samozrejmost, nie za nejake blahosklonne gesto milostpanov. Ked uz mi stat berie prachy, tak chcem za ne vidiet poriadny vysledok, nie taku sracku ako je kapor. Je v tom snad nejaky problem?

Napísal FD dňa 28.01.2009 o 14:41:01


Vlani som cosi potreboval zistit cez "kapra" a tieto problemy ma vytacali do vyvrtky, takze absolutny suhlas s clankom.

Napísal mekelle [web] dňa 28.01.2009 o 14:54:53


ten, ktory pozna: ad bod 4: prechodne obdobie skoncilo v juni 2008, to len na margo. spravne uvadzas, ze vo Vynose je presna specifikacia podmienok (nielen pristupnosti, ale aj bezpecnosti atd.)

na zosobnovani nevidim nic zle, iba tak je mozne zvysit efektivitu byrokratov, ktori casto maju vela volneho casu (skus si zavolat na nejaku instituciu po 14:00 a nieco vybavit). ale kedze si "ten, ktory pozna", netreba ti hovorit, ze nic uz o tom case casto nevyriesis.

ps: netiketa: ak chces diskutovat, podpisuj sa tu menom alebo bezne pouzivanou prezyvkou. tvoje pravo diskutovat tu je obmedzene tvojou ochotou sa podpisat.

Napísal dusoft dňa 28.01.2009 o 14:58:39


myslim, ze v kazdom pripade su opodstatnene vyhrady voci katastralnemu portalu, plne suhlasim s autorom clanku, pre toho, kto sa zastava statnej spravy a jej zamestnancov, navrhujem,aby sa isiel pozriet ako to tam chodi, ako su rozdelovane financie hlavne na take projekty aky dostal Ness, nech si nemysli, ze slo o za malo penazi vela muziky, lebo bohuzial opak je pravdou, takze preco by sa stale malo nieco schovavat za nikoho, myslim, ze konecne treba brat aj niekoho za zodpovednost, lebo sa stale budu predstavovat podobne produkty za vela penazi a s nulovou alebo v porovnani s vyskou odmeny za projekt, velmi malou efektivitou

Napísal jesiii dňa 28.01.2009 o 15:37:19


tam je viac prehniteho - ked som skusal na katastri reklamovat, ze maju su na nejakom LV chybne udaje, tak ma odpalkovali tym, ze ked som to zistil na internetovom portali, tak za tie informacie oni nerucia, to ide mimo nich, a uplne sa odmietli s mojou staznostou zaoberat, kym nebudem mat v ruke papierovy vypis LV.
Taky e-government mi je na prd..

Napísal Martan dňa 28.01.2009 o 15:39:58


Napísal [web] dňa 28.01.2009 o 16:21:48


vec ktora mna naj naj najviac stve na katasterportali je, ze "enter" vo formulari neodosle poziadavku ale vyresetuje formular

Napísal charon [web] dňa 28.01.2009 o 17:04:37


Peter Kupcik: suhlasim, ze sucasni pracovnici nemusia byt zodpovedni - preto som pisal "pravdepodobne". avsak aj sucasni zamestnanci musia zodpovedat za udrziavanie protizakonneho stavu. zodpovednost lezi aj na tvorcovi systemu, firme Ness Technologies.

co sa tyka "nemoznosti" dohladat povodcov specifikacie - prave tento stav sa musia snazit zmenit prave ludia v poziciach typu riaditel a spol. je jasne, ze neadresnost za peniaze danovych poplatnikov vyhovuje kazdemu na akomkolvek urade.

Napísal dusoft dňa 28.01.2009 o 17:40:34


Len pre informaciu diskutujucich tento projekt bol v roku 2008 vyhodnoteny ako "Projekt roka"na IT Gala...
Pan Subrt a ani pani z NESSu sa nezabudli pochvalit aj pesnickou od Vasa Patejdla a velmi "skromne" si cenu prevzali.

Napísal IT dňa 28.01.2009 o 18:32:20


Napísal Peter dňa 28.01.2009 o 18:41:39


kua chlapi, len pichajte do toho hovna a potom aj to hovno vypnu a budeme mat este mensie hovno ...
Vsak neustale placu ze nemaju lowe a toto je voda na ich mlyn to vypnut a znovu budu mat pristup len plateni a vyvoleni ...

Napísal peter dňa 28.01.2009 o 20:49:53


prave dnes som bol na Kapre a vytacalo ma to do nepricetnosti.strasny web ten kapor.

Napísal thomas dňa 28.01.2009 o 22:41:48


Pre ten ktory pozna,
Je smutne, ze sa musime schovavat za veci typu, budte radi, ze na Slovensku aspon nieco funguje.
Keby nieco take ako kapor dam zakaznikovi, tak to nemusim ani opravovat, lebo by ma zabil asi na mieste.
Je trapne, ked COVEK POZNA(TEN KTORY POZNA) ako sa veci daju robit, a potom stretne humus, ako kapor.
ked som tam potreboval nieco najst, tak som nasiel len to co som vedel, v casoch, ked sa da hladat pomocou google, je t o smutne(keby nagenerovali staticke stranky, a dali ich indexovat cez google, nebolo by to sice o moc, ale o trochu lepsie).
BTW, existuje maps.google.com, to su taky chlapci z garaze za velkou mlakou, tu v europe sme ich poslali niekam, preco kapra nehodia do bezena google, aspon by tam nieco fungovalo(pre tych co maju zaujem odporucam prestudovat API).
:)

Napísal anton dňa 29.01.2009 o 08:02:48


ALMUZNU?
CHA CHA CHA NIEKOLKO MILIONOVY PROJEKT JE ALMUZNA?
Statna pokladnica za miliardu je almuzna?
Chod robit von, a nebudes mat almuznu.
na to bohuzial treba nieco vediet.
:)

Napísal Pre ten ktory pozna, dňa 29.01.2009 o 08:04:31


suhlasim s clankom - az na jeden detail. Naco je komu pokuta - zaplati ju stat statu = vysledok 0.

Ale je pravda, ze je to velmi nesympaticka aplikcia, urcite vsetko len nie user friendyl...

mali by s tym nieco urobit. Z vlastnej vole - nie kvoli pokutam. Fakt neviem, za co je tam ten riaditel plateny!

Napísal uzivatel dňa 29.01.2009 o 10:09:23


kritika - kritika a este raz kritika, bez uvedenia faktov a navhrnutia riesenie ...

Uznavam ze Mapa na Kapor nieje idealna (ani zdaleka) a ze v dnesnych casoch by sa dalo dosiahnut poctatne lepsie vysledky.
Ale clanok ktory neuvadza ani cenu projektu nic s postupu jeho tvorby, nehovori nic o zakonoch ktore prikazuju Kapor vobec mat takutu mapu. Nepravdive udaje (tych 50% je pekne prestrelenych ;-)) je pod uroven priemerne zmyslajuceho cloveka ... ak chcem niekoho kritizovat atd tak si aspon zistim nejake udaje najprv ;-)

p.s. Google maps ma svoje obmedzenia tiez a to najme licencne. Napr. api je bezplatne ale mozu ho kedikolvek spoplatnit ci zrusit pre verejnost. Takze stavat statnu zakazku za neviem kolko tisic na "neistom" SW je nemyslitelne. Prispevok je asi na tej urovni ako clanok ... (bez prestudovania do hlbky)

Napísal Irmo dňa 29.01.2009 o 11:06:52


to, ze 50% uzivatelov pouziva vyhladavace, ktore nepodporuju ActiveX je overitelny fakt:
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Dokonca Internet Eplorer 6+7 maju uz trhovy podiel len 45.7%! A to nemusim zdoraznovat, ze mnozstvo firiem ActiveX v ramci bezpecnostnych politik zakazuje.

Moj clanok nema prinasat navrh, kedze jeho autor nie je plateny ako konzultant ohladne mapovych technologii a ani sa nimi nezaobera. Faktom ale je, ze Kapor a jeho mapa spada pod Zakon c. 275/2006 a podla toho je v clanku posudzovany (a odsudzovany).

Clanok nema za ulohu informovat o sume, ktoru urad platil, pretoze to by ju autor musel najprv ziadat od Ustavu a Ustav by mu ju s velkou pravdepodobnostou s odovlanim sa na obchodne tajomstvo ani neoznamil. AVsak firma Ness Technologies dobre vie, kolko za tento projekt dostala a aky nepristupny sunt vytvorila.

Irmo, ak chces v buducnosti diskutovat, tak sa pridrzaj faktov, zakonov a reality.

Napísal dusoft dňa 29.01.2009 o 13:42:47


Napísal [web] dňa 04.02.2009 o 00:01:42


Napísal Yanui [web] dňa 04.02.2009 o 00:38:38


Yanui: lady sa pohli, geodeteticky ustav renovoval stranku. keby teraz este dotiahli toho chudaka kapra. inak skonci zas na vianoce. :-)

odkaz na kontakty som aktualizoval.

Napísal dusoft dňa 06.02.2009 o 00:05:43


Napísal Lubos [web] dňa 07.02.2009 o 12:07:49


Lubos: dakujeme za dobry tip. V pripade buducej potreby vyskusam.

Napísal dusoft dňa 08.02.2009 o 21:25:46


Napísal M dňa 12.04.2009 o 14:30:42


K pristupnosti formularov na tomto webe: atribut "for" elementu "label" sa pri inputoch viaze na atribut "id" nie name
Zisla by sa aj captcha existuje aj pristupna forma napriklad logicka 10+5= atd

Napísal Fidelis [web] dňa 12.04.2009 o 14:34:38


Fidelis: blog je pristupny, to je detail. captcha tu *nikdy* nebude. davaj si ju na svoj blog, ja spamy nemusim riesit, mam inteligentnejsie sposoby ako otravna captcha.

Napísal dusoft dňa 18.04.2009 o 19:22:06


Napísal Zuzana dňa 22.05.2009 o 12:15:32


veci na www su urcene aspon pre minimalne vzdelanych ludi to znamena aspon ucnovkarov. ludia pod tuto uoven by sa nemali na www ani pohibovat nie este aby sa vyjadrovali k niecomu o com nemaju ani sajnu

Napísal wwwww dňa 25.05.2009 o 21:37:39


Napísal KATASTROFALNA SPRAVA NIE KATASTRALNA dňa 08.06.2009 o 19:13:06


Je fakt hamba ze doteraz je to na rovnakej bre bezneho obcana nepouzitelnej urovni. Okrem toho ze to ide len v ie, priblizim si na okres, a .. koniec pekne ozltne moj okres a to je vsetko , dalej to nereaguje po priblizenie ukaze prazdnu obrazovku . Odflaknutejsiu stranku som nevidel mozno od neakeho 15rocneho studenta . Rodinka politika sa nabalila.

Napísal Goku dňa 12.08.2009 o 13:38:27


ja kapor az tak nehanim, pomerne aktualizovane udaje mozme byt radi ze vobec nieco take existuje.. mapa bola aspon funkcna, teraz uz ani to nie neviete niekto poradit co to moze byt?? (ie uplne zatuhne pri nacitavani)

Napísal zWer dňa 17.12.2009 o 20:56:51


Napísal marek dňa 28.04.2011 o 10:41:48


Napísal ck dňa 24.03.2012 o 18:35:04